سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پیوندها

افراد شاد در کل نگرش مثبتی به زندگی دارند،‌ سلامت تر هستند و معمولا بیشتر عُمر می‌کنند، بیشتر از زندگی لذت می‌برند، با حوادث و مشکلات بهتر مقابله می‌کنند و حتی با افراد بیشتری هم دوست می‌شوند. با این‌حال، افراد شاد و خوش‌بخت دقیقا چه ویژگی‌هایی دارند که آنان را از دیگران متمایز می‌کنند؟ آنان شادی واقعی را تشخیص می‌دهند معمولا وقتی که مشکلی در زندگی ما پیش می‌آید، به گذشته نگاه می‌کنیم و می‌گوییم: «الان درک می‌کنم که قبل از وقوع همه این اتفاق‌ها تا چه اندازه شاد و خوش‌بخت بوده‌ام.

چرا وقتی که فرصت داشتم، از زندگی لذت نبردم؟» آیا این حالت واقعا ناراحت‌کننده نیست؟ واقعیت این است که زندگی همه انسان‌ها با فراز و نشیب‌های مختلف همراه می‌شود، اما افراد شاد و خوش‌بخت بیشتر از هر چیزی به اوقات خوش و لذت‌بخش و سلامت دقت می‌کنند. آنان شادی را در زمان‌ فرارسیدنش احساس می‌کنند، سپاسگزار شادی هستند و از آن لذت می‌برند. آنان به فعالیت و جنب‌وجوش تمایل دارند اگر دائما احساس اندوه و ناراحتی داشته باشید، رضایتمندی از زندگی را سخت‌تر می‌کنید و ناخودآگاه کمتر به فعالیت‌های بدنی می‌پردازید.

با این‌حال، افراد شاد می‌دانند که موقع ورزش کردن، احساس بهتری پیدا می‌کنند و درنتیجه همیشه زمان مشخصی را به این نوع از فعالیت‌ها اختصاص می‌دهند. چندین دهه است دانشمندان به ما می‌گویند که در زمان فعالیت‌های بدنی، اندورفین بیشتری در بدن تولید می‌شود که احساس خوبی ایجاد می‌کند. بسیاری از متخصصان هم معتقدند که ورزش منظم می‌تواند علاوه بر سلامت خلق‌وخوی ما را بهتر کند و اثربخشی قابل توجهی به‌اندازه داروهای ضدافسردگی داشته باشد. آنان اجازه نمی‌دهند که لحظه‌های بد، تمام روزشان را خراب کنند حتی افراد شاد هم در همه لحظات و در همه اوقات زندگی شاد و خندان نیستند،‌ و فراز و نشیب‌های زیادی را مانند همه ما تجربه می‌کنند.

با این‌حال، اگر سفر آن‌ها لغو شود، اگر ناگهان زیر باران بمانند، یا اگر تیم فوتبال محبوب‌شان ببازد، هرگز اجازه نمی‌دهند که احساس سرخودگی تمام روزشان را خراب کند. البته آنان هم می‌توانند از این اتفاقات ناراحت شوند، اما فقط به‌طور موقت، چون سریعا از این اتفاقات عبور می‌کنند. آنان به انسان‌های دیگر اهمیت می‌دهند آیا شما هم افراد خودمحوری را می‌شناسید که فقط به خودشان اهمیت می‌دهند؟ اگر می‌شناسید، مطمئنا با این حکم موافق هستید که افراد خود-محور معمولا آدم‌های تلخ، عصبی و ناخوشایندی هستند. با این‌حال، افراد شاد و خوش‌بخت کاملا می‌دانند که عضوی از جامعه جهانی محسوب می‌شوند و نباید خود-محور باشند. آنان به نابرابری‌ها آگاهی دارند و به امور خیریه اهمیت می‌دهند. ویژگی دیگر آنان، داوطلب شدن در فعالیت‌های خیریه و مثبت است.

مطالعات اخیر هم نشان داده‌اند که داوطلب شدن، خلق‌وخوی ما را تقویت می‌کند و احساس رضایتمندی از زندگی را افزایش می‌دهد. آنان خوب غذا می‌خورند بسیاری از افرادی که از زندگی ناراضی هستند، از انواع هله‌هوله‌ها برای بهتر کردن حال خودشان استفاده می‌کنند و درنتیجه تغذیه سالم ,  و سلامت ندارند. تازه این بهبودی خلق‌وخو با استفاده از هله‌هوله‌ها نیز کاملا موقتی است. با این‌حال، افراد شاد و خوش‌بخت کاملا مسئولیت ذهن و بدن خودشان را پذیرفته‌اند و باور دارند که تغذیه خوب و استاندارد به سلامتی آنان کمک می‌کند. آنان برای دوستان و اعضای خانواده وقت می‌گذارند افراد شاد معمولا بلندپرواز هستند، اما هر قدر هم که سرشان شلوغ باشد، اهمیت روابط اجتماعی را از یاد نمی‌برند.

متخصصان هم در مورد این موضوع توافق دارند که حفظ تعامل با نزدیکان، یکی از پایه‌های اساسی برای ایجاد احساس رضایتمندی از زندگی است. به‌علاوه، مطالعات متعددی نشان می‌دهند که داشتن روابط موفق و مثبت با دوستان و اعضای خانواده، شانس زندگی سالم‌تر و طولانی‌تر را بیشتر می‌کند. آنان رو به جلو نگاه می‌کنند بسیاری از بزرگسالان، مدرسه یا والدین خودشان را به‌خاطر مشکلات فعلی سرزنش می‌کنند.

با این‌حال، ‌افراد شاد می‌دانند که چنین کاری فقط اتلاف وقت است و هیچ فایده‌ دیگری ندارد، چون تغییر دادن گذشته امکان‌پذیر نیست. علاوه بر این، آنان بیش از حد روی اشتباهات خودشان تاکید نمی‌کنند و خودشان را مورد قضاوت قرار نمی‌دهند. درواقع، ‌این افراد خیلی راحت متوجه می‌شوند که نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنند و تمام انرژی‌شان باید روی آینده متمرکز باشد.

  • ۹۶/۰۶/۰۷
  • سلامت سبک زندگی

سلامت و تندرستی