سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پیوندها

اولین نکته‌ای که باید درباره کمبود بیوتین بدانیم، این است که چنین کمبودی بسیار کم اتفاق می‌افتد اما کاهش بیوتین در بدن با ریزش مو، مشکلات ناخن و مشکلات دوران بارداری همراه خواهد بود. پزشکان معمولا یکی از ۷ علت زیر را برای کمبود بیوتین یا همان ویتامین B۷ در بدن مورد بررسی قرار می‌دهند. داروها بعضی از داروها می‌توانند از جذب صحیح ویتامین‌ها توسط بدن، جلوگیری کنند. این داروها شامل آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضدتشنج می‌شوند.

علاوه بر این، ویژگی دیگر آنتی‌بیوتیک‌ها این است که باکتری‌های مفید موجود در روده را تخریب می‌کنند و درنتیجه روند تولید طبیعی بیوتین در بدن را مختل می‌سازند. تغذیه داخل‌وریدی اگر فردی از طریق واسطه‌های داخل‌وریدی (IV) یا لوله‌های مخصوص تغذیه کند، در معرض ابتلا به کمبود بیوتین قرار می‌گیرد. به همین دلیل، بعضی از متخصصان می‌گویند که مصرف مکمل‌ها تا شروع مجدد استفاده از مواد غذایی جامد، می‌تواند روش بهتری باشد و حتی در مواردی نیز همین کار واقعا لازم است. مشکلات مربوط به روده بعضی از بیماری‌های مزمن روده می‌توانند روند جذب مواد مغذی از غذاها را با اختلال مواجه کنند. این بیماری‌های عبارت‌اند از بیماری کرون و بیماری کولیت.

بنابراین،‌ افراد مبتلا به این بیماری‌ها باید درباره کمبود بیوتین با پزشک خودشان مشورت کنند. رژیم‌های لاغری طولانی رژیم غذایی محدود و غیراستاندارد می‌تواند مانع از دریافت طیف وسیعی از ویتامین‌ها و املاح ضروری شود. به همین دلیل است که رژیم غذایی سالم و متعادل واقعا برای سلامتی افراد حیاتی است و همچنین می‌تواند اهداف مربوط به کاهش وزن را هم برآورده کند. کمبود بیوتینیداز این اختلال ارثی، واقعا نادر است. با این‌حال،‌ کمبود بیوتینیداز به بدن اجازه نمی‌دهد که از بیوتین مجددا استفاده کند. درواقع، بدن انسان معمولا می‌تواند بیوتین را قبل از تبدیل شدن به ترکیبات زائد مجددا مورد استفاده قرار بدهد، ولی اختلال کمبود بیوتینیداز، این امکان طبیعی را از بدن سلب می‌کند. این اختلال ارثی معمولا به‌خاطر علائم شدید و قابل توجهی که دارد، در همان مراحل اولیه زندگی تشخیص داده می‌شود.

محققان می‌گویند که علائم کمبود بیوتینیداز معمولا در اولین ماه‌های پس از تولد نمایان می‌شوند. علت‌های ژنتیکی دیگر اختلال‌های ژنتیکی مختلفی وجود دارند که می‌توانند به کمبود بیوتین در بدن منجر شوند. این اختلال‌ها عبارت‌اند از نقص سنتتاز هولاکربوکسیلاز، نقص انتقال بیوتین و فنیل‌کتونوری (phenylketonuria). نقص سنتتاز هولاکربوکسیلاز و نقص انتقال بیوتین، هر دو از نقص‌های شدیدا نادر هستند، اما فنیل‌کتونوری شیوع بیشتری دارد. نوزادان در بدو تولد برای تشخیص این نقص مورد غربالگری قرار می‌گیرند. بارداری بیوتین، یکی از ترکیبات ضروری برای دوران بارداری است. بدون بیوتین، امکان دارد که نوزاد به نقایص هنگام تولد مبتلا شود. با این‌حال، بعضی از زنان در دوران بارداری به کمبود بیوتین مبتلا می‌شوند و باید برای رفع این مشکل اقدام کنند. خوش‌بختانه، امروزه بعضی از آزمایش‌های خون، سطح بیوتین لازم برای زنان باردار را هم نشان می‌دهند. به همین دلیل، پزشکان معمولا به زنان باردار توصیه می‌کنند که مواد غذایی غنی از بیوتین را در رژیم غذایی خودشان بگنجانند، چون این کار می‌تواند از رشد سالم نوزاد محافظت کند.

عوامل و عوارض کمبود بیوتین در بدن!

  • ۹۶/۰۶/۲۰
  • سلامت سبک زندگی

سلامت و تندرستی